Menu
Italia

Genova. Câteva ore în căutarea vechii Republici Maritime

Uneori uităm să aplicăm fix sfaturile pe care le ofer cititorilor. Așa se face că în loc să ne concentrăm atenția asupra unei regiuni limitate, am extins ultima călătorie în Italia mai mult decât era cazul. Drept urmare, am ajuns să petrecem doar câteva ore în Genova, după dimineața mai mult decât plăcută din Nervi. Vechea Republică Maritimă s-a dovedit a fi unul dintre acele orașe italiene fermecătoare care cuceresc vizitatorii prin arhitectură, gastronomie și atmosferă.

Italia

În ciuda dezvoltării urbane, orașul vechi și-a păstrat caracteristicile unice cu ale sale “caruggi”, acele alei înguste și întortocheate, cu clădirile și magazinele istorice. După ce am trecut pe lângă casa unde a locuit Cristofor Columb, probabil cel mai renumit genovez, am pășit pe sub Porta Soprana, una dintre vechile porți de acces în oraș și ne-am avântat pe caruggi, privind cu încântare în toate părțile. Pe alocuri aleile ascundeau viața cotidiană a localnicilor, dar în genere scoteau la lumină impresionantele clădiri istorice precum Catedrala San Lorenzo, cu exteriorul său gotic cu dungi alb-negru.

Încântarea a atins cotele maxime pe Via Garibaldi, cu bogăția sa arhitecturală. Cunoscută inițial drept Strada Maggiore, apoi Strada Nuova ori Via Aurea (Strada de Aur), strada a fost redenumită în onoarea lui Giuseppe Garibaldi. Locuințele impunătoare și elegante ale negustorilor genovezi aliniate de-a lungul acesteia, cu detaliile lor rafinate, cunoscute drept Palazzi dei Rolli, au fost surprinse de marele pictor flamand Pieter Paul Rubens într-un album cu desene menit să servească drept model pentru reședințele aristocratice din întreaga Europă.

În prezent, „Strade Nuove și sistemul Palazzi dei Rolli” constituie parte a Patrimoniului Mondial UNESCO, întregul ansamblu fiind considerat primul exemplu european de proiect de dezvoltare urbană parcelat de o autoritate publică într-un cadru unitar și asociat unui sistem de reședințe private, așa cum a fost decretat de Senat în 1576. O parte dintre palate sunt transformate în muzee și pot fi vizitate, precum Palazzo Bianco unde pot fi admirate capodopere ale lui Caravaggio și al multor alți artiști genovezi, italieni și europeni ori Palazzo Rosso, decorat cu fresce ale celor mai mari pictori din secolul al XVII-lea din Liguria. Timpul nu ne-a permis să le vizităm, dar am intrat să aruncăm câteva ocheade în sediul Primăriei, respectiv Palazzo Doria Tursi.

Ca și când bucuria descoperirii unui oraș atât de fermecător nu era suficientă, fix în capătul străzii am avut parte de o întâlnire neașteptată. Personaje purtând însemnele celor patru mari Republici Maritime, Amalfi, Genova, Pisa și Veneția, defilau în fața mulțimii. Fără să vrem, am ajuns să luăm parte la Parada istorică și Regata Vechilor Republici Maritime, un eveniment ce evocă istoria bogată a locurilor.

Cum istoria maritimă este unul din punctele de interes ale Genovei, nu puteam trece cu vederea o vizită la Muzeul Maritim Galata. De altfel, Hamburg ne deschisese deja apetitul pentru astfel de obiective. Muzeul, în fapt o experiență interactivă distractivă atât pentru copii, cât și pentru adulți, te poartă prin diverse etape ale vieții navigatorilor. Ne-am îmbarcat pe un transatlantic, am aflat despre soarta nefericită a celui mai frumos vas italian, dar am pornit și într-o misiune de spionaj cu submarinul Nazario Sauro S518, singurul submarin italian care poate fi vizitat pe mare. Construit pentru Marina Italiană în 1976 și dezafectat în 2002, submarinul este o atracție de neratat. Vocile echipajului și sunetele motoarelor, sonarului, radarului și chiar lansatoarelor de torpile însoțesc această experiență incitantă.

Italia

La mică distanță de muzeul maritim, un alt obiectiv ce trebuie inclus în traseul turistic al orașului este Acquario di Genova, cel mai mare acvariu din Italia și unul dintre cele mai mari din Europa. Acesta completează experiența maritimă pe care o oferă Genova în ansamblu, purtând vizitatorul prin lumea din adâncuri. Deși nu la fel de spectaculos ca alte acvarii vizitate de noi, precum cele din Singapore, Valencia ori Lisabona, acvariul oferă o experiență memorabilă.

Detalii logistice

Așa cum menționam deja în articolele precedente, am zburat la Genova cu Ryanair, de la București. Biletele de avion au costat 75 de euro de persoană, cu bagaj de cală și loc incluse, fiind achiziționate cu doar trei zile înainte de plecare. Deși inițial ne gândisem să ne cazăm în Genova, ulterior am ales Camogli, respectiv Hotelul Cenobio dei Dogi. Local ne-am deplasat cu ajutorul mașinii închiriate de la Alamo, care funcționează în parteneriat cu Locauto.

Biletele la Muzeul Maritim Galata și la submarinul S518 au costat 17 euro de persoană, în timp ce pentru accesul la acvariu am plătit câte 29 de euro.

Dacă ți-a plăcut articolul, încurajează-mă să scriu și altele, distribuindu-l pe oricare dintre rețelele de mai jos!