Menu
Germania

Hamburg. Cum se fabrică avioanele?

Am privit întotdeauna călătoriile ca pe o formă aplicativă de educație, de formare. Fie că vorbim despre cultura generală, fie că vorbim despre toleranță, deschidere și empatie, cu fiecare deplasare nu facem decât să evoluăm. Dar știați că se poate călători și strict în scop educațional? Noi am descoperit acest tip de turism tematic în urmă cu câțiva ani și de atunci ne-am făcut un obicei în a alege cel puțin o destinație pe an în acest sens. Am vizitat fabrici din sectorul construcției automobilelor, vinării sau fabrici de producere a oțetului balsamic și nu numai. Spre exemplu, călătoria la Hamburg s-a axat pe vizitarea fabricii Airbus. Despre aceasta am ales să vă povestesc astăzi.

Călătoria a fost un cadou pentru Claudiu, pasionat de aeronautică. Trecusem de faza cu simulatorul, trebuia ceva mai captivant. Intenția a fost să mergem la Toulouse, în Franța, dar s-a ivit o oportunitate cu un zbor mai bun la Hamburg. M-am interesat ce presupune vizitarea fabricii, am făcut rezervările necesare și m-am bucurat alături de el când a primit cadoul. Așadar, dacă aveți copii sau chiar soți pasionați de aviație, ce altă surpriză mai potrivit le puteți face decât o incursiune în lumea aeronauticii?

  • La pas prin Hamburg. Obiectivele de neratat

Înainte să descoperim cum se fabrică avioanele, am descoperit însă orașul și aș putea spune că Hamburg ne-a cam depășit așteptările. Primul aspect care ne-a impresionat a fost arhitectura fascinantă a acestuia. Istoricul cartier Speicherstadt, inclus în patrimoniul mondial UNESCO, ne-a încântat cu clădirile din cărămidă roșie, cu linii simple, ca piesele de Lego și cu podurile metalice, dispuse aproape simetric peste canale. În fapt, cartierul reprezintă cel mai mare complex de depozite din lume, construit pe râul Elba între 1883 și sfârșitul anilor 1920, fiind susținut de mii de stâlpi de stejar.

Stilul neogotic al cartierului se armonizează perfect cu cartierul vecin, HafenCity, cu aspectul său modern și ușor industrial. Inaugurat oficial în 2008, HafenCity este încă în construcție și se așteaptă ca dezvoltarea sa să fie finalizată până în 2025. Vestea bună este că dacă reveniți, îl veți descoperi schimbat.

Piesa de rezistență a cartierului HafenCity este, fără îndoială, sala de concerte Elbphilharmonie, o minune arhitecturală, cu o acustică studiată până la cel mai mic detaliu. Nu ne-am preocupat din timp și nu am mai găsit locuri disponibile la spectacolele ce aveau loc în perioada călătoriei noastre, dar am vizitat clădirea. Am apreciat tehnica constructivă a acesteia, alături de priveliștea ce se deschide asupra portului, dincolo de ferestrele curbate.

Și dacă tot vorbim de minuni arhitecturale, puțin în afara districtului depozitelor se înalță și Chilehaus – o clădire de birouri magnifică, construită între anii 1922 și 1924, pentru un comerciant devenit celebru și bogat prin comerțul cu Chile. Ceea ce este special la Chilehaus este forma sa unghiulară ascuțită și stilul gotic. Se pare că Chilehaus a fost construită folosind 4,8 milioane de cărămizi.

Hamburg

Bineînțeles, orașul te întâmpină și cu alte repere istorice, cum ar fi Biserica Sfântul Arhanghel Mihail, considerată unul dintre cele mai bune exemple de biserici baroce protestante hanseatice. Nu trebuie ocolită nici Biserica Sfântul Nicolae, construcție gotică datând de la 1195, dar distrusă de bombardamente în timpul celui de-al doilea război mondial. Am citit că impunătorul turn al bisericii a fost cea mai înaltă structură din lume între 1874 și 1876 și este încă a doua cea mai înaltă clădire din Hamburg. Oricum ar fi, acesta amintește vizitatorilor de gloria sa trecută, dar și de efectele nocive ale războiului.

Tunelul Alter Elbtunnel este, de asemenea, o parte integrantă a istoriei orașului. Tunelul, construit în anul 1911, subtraversează râul Elba, făcând legătura între malul nordic și cel sudic. Din punct de vedere constructiv, acesta se compune din două tuneluri, fiecare având 6 metri diametru și 427 metri lungime. Interiorul tunelurilor este decorat cu plăci de teracotă, dar și cu imagini de epocă ce amintesc de prima traversare a acestuia, cu un autovehicul. Accesul se face prin intermediul a patru ascensoare uriașe, amplasate pe ambele părți ale tunelului.

Iar dacă o sesiune de shopping ți se pare tentantă, treci mai întâi prin fața Primăriei, înainte de a te pierde printre străduțele cu boutique-uri de tot soiul. Chiar dacă nu ai timp pentru un tur ghidat, clădirea Primăriei merită puțină atenție. De inspirație neo-renascentistă, clădirea este un exemplu perfect al excelenței în arhitectura secolului al XIX-lea, care a prevalat în Europa.

Hamburg

Nu-i așa că vi s-a făcut și foame după atâția pași? În cazul în care vă nimeriți prin zonă duminica, la prima oră, vă recomand să încercați sandvișurile cu pește de la Fischmarkt, piața istorică de pe malul râului Elba. În prezent, licitațiile cu pește se fac doar de ochii lumii, piața devenind mai mult obiectiv turistic, unde se bea bere și se cântă rock. Berea ar fi fost prea mult pentru noi la ora respectivă, dar concertul din hală a fost oarecum antrenant. Altfel, în Hamburg am mâncat destul de bine peste tot pe unde am oprit, dar parcă felurile tradiționale de la Blockbrau ne-au încântat cel mai tare. Era să uit! Unul dintre prânzuri l-am servit la plajă! În plină lună ianuarie am găsit o plajă însorită, cu o atmosferă superbă!

  • Cele mai interesante muzee

Într-un oraș cu o istorie portuară precum Hamburg, Muzeul Maritim Internațional este cu siguranță un obiectiv de neratat. Găzduit într-o frumoasă clădire istorică – un fost depozit, muzeul cuprinde numeroase modele de nave, reprezentative pentru diverse perioade istorice, dar și obiecte specifice domeniului navigației, precum busole sau hărți. Muzeul se laudă cu cea mai mare colecție maritimă privată din lume, spațiul expozițional întinzându-se pe 10 etaje, așa că este necesar să rezervați timp suficient vizitei. Aici am aflat și istoria bătrânului nostru bric Mircea, construit chiar la Hamburg.

Hamburg

Dacă nu vreți să vă închideți totuși într-un muzeu, am două propuneri mai mult decât interesante. Prima dintre ele ar fi vizitarea unui vas cargo, real, ancorat în port. Noi am ales să vizităm Cap San Diego, considerată cea mai mare navă-muzeu navigabilă din lume. Ne-am plimbat pe punte, prin cabine, în sala motoarelor și am aflat povestea vasului, care a navigat în Atlanticul de Sud între 1961 și 1988, transportând mărfuri precum cafea, bumbac, cacao, carne de vită și îmbrăcăminte. Vasul este încă navigabil, de câteva ori pe an găzduind până la 500 de oaspeți într-o călătorie de-a lungul Elbei.

Hamburg

Cea de-a doua propunere este U-434, un submarin de spionaj al URSS. Acostat în fața pieței Fischmarkt, submarinul sovietic de la mijlocul anilor 1970 este încă pe deplin operațional. Zilele sale de misiuni subacvatice au apus însă, din 2002 submarinul servind ca muzeu dedicat ororilor războiului. Ne-am strecurat prin gurile de vizitare și pe culoarele înguste, am încercat să descoperim utilitatea diferitelor echipamente și ne-am lăsat impresionați de viața deosebit de grea a membrilor echipajului. Spre exemplu, ni s-a părut incredibil să aflăm că temperatura interioară în timpul scufundărilor depășea deseori 40°C, în camera motoarelor atingând chiar 60°C. De asemenea, dacă avea loc vreun accident în timp ce submarinul era scufundat la o adâncime sub 80 de metri, echipajul era practic condamnat la moarte, șansele de salvare fiind minime.

Hamburg

Pentru pasionații de istorie a automobilelor, la Hamburg se regăsește și un muzeu al prototipurilor auto, Automuseum Prototyp. Vizita vă va încânta dacă nu ați avut ocazia să vizitați unul dintre numeroasele muzee situate în centrele industriei automotive din Germania.

Hamburg

Orașul l-am luat la pas, muzeele le-am descoperit. Încă mai simțiți nevoia de diversitate? Atunci vă spun că cireașa de pe tort este Miniatur Wunderland – o lume în miniatură! Conceput ca cel mai mare sistem de trenulețe de lume, Miniatur Wunderland va captiva cu siguranță orice vizitator, indiferent de vârstă. Obiective celebre reproduse în detaliu, munți și lacuri, un aeroport funcțional, poduri rabatabile, personaje diverse, incendii, focuri de artificii – toate sunt reproduse la scară miniaturală. Ne-am amuzat activându-le pe fiecare în parte și am apreciat munca și imaginația celor care au creat întregul sistem. Recunosc, nu îmi imaginam că așa ceva chiar există!

  • Let’s visit Airbus!

Fabrica Airbus este situată în afara orașului, iar drumul cu autobuzul ne-a permis să observăm și viața locuitorilor. Turul fabricii este ghidat și se face pe bază de programare. Acesta include vizitarea pietonală a halelor unde se asamblează avioane de tip A318, A319, A320 și A321, respectiv un tur cu autobuzul la halele de producție a aeronavelor de dimensiuni mari precum A330 și A350. Noi am fost norocoși să prindem în lucru inclusiv ultimele comenzi de A380.

Hamburg

În interiorul fabricii nu este permisă fotografierea, lucru firesc, de altfel. Faptul că nu pot însoți articolul de imagini este un motiv în plus să întreprindeți o astfel de călătorie pe cont propriu. În măsura în care timpul vă permite, alegeți să faceți turul într-o zi lucrătoare. Noi am vizitat fabrica în week-end și majoritatea liniilor de producție erau oprite. Cu toate acestea, ni s-a explicat procesul de fabricație și am aflat o mulțime de detalii interesante. Cel mai inedit ni s-a părut faptul că o parte dintre angajați fac zilnic naveta de la Toulouse, decolând și aterizând pe pista proprie a fabricii. Cum vi s-ar părea să mergeți zilnic la serviciu cu avionul?

Detalii logistice

La Hamburg am zburat cu Tarom, iar cazare am rezervat la un hotel colorat și cu un design futurist, PrizeOtel. Ni s-a părut interesant micul dejun automatizat: dozator de unt, aparat de făcut pancakes, dozatoare pentru sosuri, etc. Hotelul era amplasat cam la 15 minute de mers pe jos de centru, într-o zonă rezidențială liniștită.

Turul fabricii Airbus a costat aproximativ 25 euro de persoană și l-am rezervat aici.

  • La data publicării articolului, tururile fabricii Airbus sunt suspendate temporar din cauza pandemiei.

Dacă ți-a plăcut articolul, încurajează-mă să scriu și altele, distribuindu-l pe oricare dintre rețelele de mai jos!