Menu
Germania

Prin landul Baden-Württemberg. Stuttgart, locul unde s-au născut mașinile

Indiferent de vârstă, atunci când călătorim învățăm și ne educăm. Cele mai bune lecții despre istorie, geografie, progres tehnologic sau educație civică le-am asimilat în drumurile noastre prin lume. Și, după cum vă povesteam și aici, uneori alegem destinațiile tocmai în scop educativ. Eu am înclinații mai artistice, iar Claudiu este pasionat de tot ce înseamnă tehnică, așa că de cele mai multe ori încercăm să găsim acele locuri cu obiective atractive pentru amândoi.

Așa am ajuns, spre exemplu, la Stuttgart. De fapt, a fost mâna lui Moș Crăciun la mijloc, care s-a gândit să îl trimită pe Claudiu în vizită la fabrica Mercedes-Benz din Sindelfingen. Am mai așteptat doar momentul potrivit și o promoție la biletele de avion. Și cum acestea nu au întârziat să apară, am pornit să aflăm mai multe despre locul unde s-au născut mașinile și, bineînțeles, să ne întărim cunoștințele despre cum se fabrică acestea. În plus, s-a dovedit că orașul și împrejurimile acestuia ascund mult mai multe comori, care merită descoperite. Iar unele dintre acestea sunt legate și de istoria României. Dar să le luăm pe rând…

  • Despre automobile. Curioși cum se fabrică?

Cum era de așteptat, principalele obiective ale călătoriei au fost legate de istoria automobilelor. Astfel, prima oprire am făcut-o chiar la Muzeul Mercedes-Benz, un muzeu atractiv pentru copii și adulți deopotrivă, organizat într-o clădire etajată cu un design futurist, cu lifturi desprinse parcă din filmele SF.

Turul începe de la încăperea unde piesa centrală este prototipul primului vehicul motorizat. În mod ironic, tot aici veți regăsi citatul atribuit Împăratului Wilhelm al II-lea, care afirma că are încrede în cal, automobilele fiind doar un fenomen tranzitoriu. În continuare, vizitatorul află despre primele călătorii cu automobilele, dar și despre evoluția în timp a acestora, într-o lume în continuă schimbare. Mi-a plăcut foarte mult modul în care mașinile sunt prezentate într-o desfășurarea cronologică, în paralel cu detalierea progresului tehnologic, dar și a marilor evenimente ce au marcat fiecare decadă la nivel mondial, precum primul concert al lui Elvis ori descoperirea structurii ADN-ului.

Cum renumele orașului este legat și de un alt pionier al industriei automotive, Ferdinand Porsche, nu puteam rata nici o vizită la Muzeul Porsche. Și aici am aflat o mulțime de lucruri interesante, cum ar fi faptul că primul motor hybrid a fost construit la 1900 de către Porsche și tot atunci a fost prezentată și prima mașină electrică, la Expoziția Mondială de la Paris. Mai mult, spre surprinderea mea, am descoperit că legendara “broscuță” a fost creată tot de către Ferdinand Porsche, iar Hitler a fost cel care a transformat-o în “mașina poporului”. O altă legendă pe care am găsit-o între comorile din muzeu a fost și Sally Carrera, simpatica mașină din filmul de animație “Cars”.

În fine, cea de-a treia oprire a fost chiar la fabrica Mercedes-Benz, obiectivul principal al călătoriei. Aici am aflat că Benz a aplicat pentru patentul pentru vehiculul său propulsat cu benzină pe data de 29 ianuarie 1886, acel patent fiind considerat certificatul de naștere al automobilelor. Prima ieșire pe drumurile publice a automobilului său cu trei roți a avut loc șase luni mai târziu, iar prima călătorie pe distanță mai mare a făcut-o soția acestuia, Bertha Benz, în august 1888, demonstrând întregii lumii utilitatea mașinilor astfel motorizate.

Fabrica se vizitează în cadrul unui tur organizat, deplasarea printre halele de producție făcându-se parțial cu autocarul. Turiștii asistă astfel la mai multe etape ale producției, explicate pe îndelete de ghid. În mod firesc, în cadrul turului fotografiatul este interzis, așa că vă îndemn să întreprindeți singuri o astfel de călătorie, pentru a afla mai multe detalii despre cum se fabrică mașinile în general și mașinile de lux în particular.

  • La pas prin Stuttgart

După ce ne-am pus la punct cu istoria tehnologiei auto, am zis să dăm o șansă și orașului, să ne surprindă. Am luat-o, așadar, la pas pe Königstrasse, principala arteră comercială a orașului, lungă de 1,2 kilometri și flancată de magazine, cafenele și restaurante. Am oprit și noi la una dintre terasele mai aglomerate, pentru o porție de clătite franjurate, după care ne-am continuat plimbarea spre Schlossplatz. Aici, în mijlocul Pieței Palatului, se înalță Coloana Jubileului, ridicată cu ocazia aniversării a 25 de ani de la urcarea pe tron a regelui Wilhelm I.

În spatele ei se află Palatul Nou, a cărui arhitectură, datorită perioadei sale lungi de construcție din 1746 până în 1807, este un amestec de stiluri, între care puteți identifica elemente ale stilului baroc, clasic ori rococo. Până în a doua jumătate a secolului al XIX-lea, clădirea a servit drept reședința regală a regilor din Württemberg. Ne-am așezat și noi pe pajiștea din fața acesteia, alături de localnici, și am citit în tihnă istoria magnificei clădiri care astăzi găzduiește aparatele de stat ale landului Baden-Wuerttemberg, dar și pe cea a impozantei clădiri a Palatului Vechi, situată în lateral.

Plimbarea am continuat-o, mai apoi, prin Grădinile Palatului, astăzi un parc public cu un mic lac cu lebede și alei de promenadă. După doza de relaxare, ne-am reluat traseul prin spatele gării centrale, până la Biblioteca Publică. Clădirea bibliotecii este unul dintre cele mai instagramabile locuri din oraș, cu interiorul minimalist păstrat în alb, astfel încât să nu lase prea mult loc pentru distragere, cu canapele împrăștiate pe fiecare etaj, pentru cei care doresc să răsfoiască cărțile stivuite pe rafturi, dar și cu terasa de pe acoperiș, ce oferă o perspectivă diferită asupra orașului.

În final, după ce ne-am răcorit cu o bere la una din terasele amenajate în spatele bibliotecii, am urcat printr-un frumos cartier rezidențial până la Grădina Chinezească, probabil cel mai zen loc din oraș.

Stuttgart

Însă orașul poate fi admirat cel mai bine de pe una dintre colinele ce-l înconjură, cea mai renumită fiind cea în vârful căreia se regăsește Grabkapelle, mausoleul ridicat de regele Wilhelm I în memoria iubitei sale soții Katharina, decedată la o vârstă fragedă. Acest monument al iubirii eterne este considerat cel mai romantic loc din Baden-Württemberg. Dincolo de poveste, amplasarea sa în mijlocul podgoriilor, deasupra orașului, contribuie din plin la acest aspect.

Stuttgart

Dacă ajungeți în zonă, opriți și la unul din restaurantele de familie cu priveliști ample asupra podgoriilor și cu cele mai bune vinuri în pahare.

  • Periplu printre palate și castele. Acasă la Casa Regală a României

După ce ne-am pus la curent cu istoria automobilelor și am luat la pas și orașul, am decis să descoperim și împrejurimile. Și am constat că ne este foarte greu să alegem din multitudinea de palate și castele ce împânzesc regiunea.  

În nordul orașului, la vreo 15 kilometri distanță, Palatul Rezidențial Ludwigsburg este una dintre puținele clădiri baroce care au supraviețuit aproape nevătămate istoriei tumultuoase din ultimele secole. Complexul se remarcă nu doar prin dimensiunile sale impresionante, ci și prin interiorul somptuos al palatului. O altă caracteristică este amestecul unic de trei stiluri arhitecturale destul de diferite: baroc, rococo și neoclasicism. Iar frumoasele grădini ce înconjoară palatul pe trei laturi, sunt ele în sine o atracție ce nu ar trebui ratată dacă aveți drum prin zonă.

Dacă porniți spre sud, către Tübingen, faceți un popas la Mănăstirea Bebenhausen, situată într-o vale liniștită și înconjurată de verde. Considerată una dintre cele mai bine conservate abații cisterciene din sudul Germaniei, mănăstirea a fost fondată între 1180 și 1183 de Rudolf, contele Palatin din Tübingen și preluată de cistercieni câțiva ani mai târziu.

Din 1868, părți ale complexului mănăstirii au fost transformate într-un palat regal de vânătoare, care a devenit un loc preferat pentru monarhi și anturajele lor. Ne-a păcut locul, dar ne-ar fi plăcut și mai mult dacă nu ne loveam de intransigența nemțească. Doamna de la casa de bilete nu ne-a spus că pentru turul palatului este necesară achiziționarea unui bilet suplimentar, informațiile scrise erau numai în germană, iar ghidul a refuzat să ne aștepte 1 minut, cât ne-ar fi trebuit să ajungem la casa de bilete și să cumpărăm acel bilet. Următorul tur începea abia după o oră, așa că am fost nevoiți să renunțăm la vizită.

O plimbare pe străduțele pietruite ale orașului Tübingen, cu clădirile sale medievale, dar și cu atmosfera tipică unui oraș tânăr și cosmopolit, un oraș al studenților, este cu siguranță modul ideal de a petrece o după-amiază. Și că tot am menționat mai sus descoperirea structurii ADN-ului, aflați că acidul nucleic a fost izolat, pentru prima dată, în fosta bucătărie a castelului din Tübingen, în urmă cu peste 150 de ani.

Situat la marginea Alpilor Șvabi și cocoțat pe un vârf de stâncă, Castelul Lichtenstein pare desprins din basme. Am citit că și interiorul este surprinzător, dar nu am avut ocazia să ne convingem. Ne-a deturnat lista de așteptare pentru bilete, căci am nimerit într-o zi cam aglomerată. Chiar și așa, imaginea castelului situat deasupra unei mări de verde, cu podul suspendat și cu turnurile cu creneluri te transpun într-o lume cu prinți și prințese.

Însă povestea merge mai departe și de la prinți ți prințese ajungem la regi. Și nu oricare, ci chiar la cei ai României. Dacă la școală orele de istorie tratau superficial perioada monarhiei, în această călătorie am avut ocazia să aflu mai multe despre Casa Regală de Hohenzollern-Sigmaringen și despre locul de proveniență al Altețelor Sale Regale Carol I și Ferdinand I. O puteți face și voi printr-o vizită la Castelul Hohenzollern și la Castelul Sigmaringen. Ambele ni s-au părut magnifice, iar la impresionarea afectivă, pe lângă istoria propriu-zisă a contribuit și cadrul natural în care sunt amplasate acestea. Am sărbătorit momentul cu o felie de tort și un vin local, cum altfel decât într-una din încăperile regale.

  • Alte locuri de neratat în apropiere de Stuttgart

Am mai fi avut multe de văzut prin regiune, am fi mers chiar spre Heidelberg ori spre Pădurea Neagră. Timpul nu ne-a mai permis mare lucru. Am reușit totuși să facem o mică drumeție, în căutarea unei cascade cu căderi de ape dramatice, cascada Bad Urach. Am lăsat mașina pe marginea unui drum sinuos și am urmat un traseu prin pădure, până deasupra cascadei. Traseul se poate parcurge și invers, de la bază, dar este mult mai lung, iar noi mai aveam și alte planuri pentru ziua respectivă.

La Esslingen am închinat ultimul pahar de Sekt, în cinstea minunatei călătorii. Pentru că aici a luat naștere vinul spumant al Germaniei, produs în anul 1826 de Georg Christian Kessler. Acesta învățase metoda de fermentare în sticle la Reims, Franța, în beciurile de șampanie ale renumitei Veuve Clicquot Ponsadin, unde își petrecuse anii de ucenicie. Chiar dacă nu sunteți amatori de vinuri spumante, micul oraș merită oricum o vizită. Este de-a dreptul fermecător, cu casele sale de lemn, cu podurile ori catedralele ce te transpun în vremuri de mult apuse.

În final, am o sugestie și pentru amatorii de shopping. Outletcity Metzingen vă poate ocupa liniștit o zi întreagă, cu magazinele sale de designer, întinse pe suprafața unui întreg sat.

Detalii logistice

La Stuttgart am zburat cu Blue Air, iar cazarea am rezervat-o la ibis Styles Stuttgart Vaihingen. Zona era mai degrabă una industrială, dar hotelul modern și cu mic dejun îndestulător a răspuns nevoilor noastre.

Turul fabricii Mercedes-Benz a fost gratuit și l-am rezervat prin e-mail. Acum văd că se rezerva direct online, contra sumei de 10 euro/adult. Găsiți aici toate detaliile.

Biletele de intrare la muzeele Mercedes și Porsche costă și ele tot câte 10 euro/adult. Pe cele pentru Mercedes, eu le-am cumpărat online. Comparând cele două muzee, recomand întâi vizita la muzeul Porsche și apoi la Mercedes. Asta pentru că la Mercedes prezentarea este mult mai atrăgătoare și pune celălalt muzeu într-o lumină ușor defavorabilă. La data călătoriei noastre, pe baza biletului de intrare la unul dintre muzee, am beneficiat de o reducere de 25% din prețul biletului pentru cel de-al doilea muzeu. Acum nu am mai regăsit informația cu privire la ofertă, dar nu strică să întrebați.

  • La data publicării articolului, tururile fabricii Mercedes-Benz sunt suspendate temporar din cauza pandemiei.

Dacă ți-a plăcut articolul, încurajează-mă să scriu și altele, distribuindu-l pe oricare dintre rețelele de mai jos!